Doelstelling
Het De Gijselaar-Hintzenfonds heeft ten doel de kunstzin, het begrip voor en de kennis over de beeldende kunst te bevorderen bij een breed publiek. Het ondersteunt activiteiten ten behoeve van de aankoop of vervaardiging van reproducties en dergelijke van beeldende kunst, of ten behoeve van kunsteducatie en -informatie. Hieronder wordt verstaan gedrukte of anderszins vermenigvuldigde beelddragers, zowel analoog (bijvoorbeeld foto’s, diapositieven, films en videoproducties) als digitaal (bijvoorbeeld op cd, dvd of websites). Let op: het fonds financiert geen individuele kunstenaarsprojecten: geen kunstenaarsboeken, maar ook geen monografieën waarvan de kunstenaar zelf de initiatiefnemer/samensteller is.
Activiteiten moeten in Nederland worden uitgevoerd.
Beleidsplan
Elk jaar wordt aan de hand van de prognose van de bank over de te verwachten inkomsten vastgesteld wat aan de doelstelling kan worden uitgegeven.
In de bestuursvergaderingen, die drie maal per jaar plaatsvinden, wordt aan de hand van binnenkomende aanvragen beslist welke van deze aanvragen wordt gehonoreerd en voor welk bedrag.
Vermogensbeleid
De Stichting verwerft haar middelen door:
a) rendement op het vermogen zoals ingebracht door de oprichters;
b) schenkingen, legaten, erfstellingen en alle andere op wettig verkregen baten en inkomsten.
Het vermogensbeleid van de Stichting kenmerkt zich door beleggingen met een offensief risicoprofiel in een duurzame beleggingsportefeuille.
Dit vermogensbeleid is er verder op gericht om, vanuit de gedachte de Stichting-doelstellingen zo lang en zo goed mogelijk te kunnen verwezenlijken, het reële vermogen zoveel mogelijk in stand te houden. Om zoveel als mogelijk zeker te stellen dat aan verplichtingen kan worden voldaan, zal de bestemmingsreserve nooit het bedrag aan liquide middelen overschrijden.
Vanwege de bestendige gedragslijn van het bestuur om ook in jaren met mindere beleggingsresultaten aan de uitkeringsdoelstelling te voldoen moeten in jaren met een goed beleggingsresultaat reserves worden aangelegd voor mindere jaren, zoals 2018 en 2020.
Het recente financiële jaarverslag bevindt zich onderaan deze pagina.
Toekenningen 2024:
- Fries Museum, voor de publicatie Ja ik wil! 250 jaar trouwjurken in Nederland, 1.500,-
- Julia van Leeuwen, voor een bijdrage in de beeldkosten t.b.v. promotieonderzoek ‘Een nieuw licht op de gebrandschilderde glas-in-loodramen van de Heilig Bloedkapel in Brugge (1483-1544)’, 1349,39 / £ 1150,-
- Stichting Laurens Janszoon Coster, voor het project Mooi Marginaal (9e editie), 1.000,-
- Fries Museum, voor een bijdrage aan de beeldrechten voor de tentoonstelling over Wu Zetian, 1.500,-
- Waanders, voor de publicatie over Otto van Rees en Adya van Rees-Dutilh, 2.500,-
- Uitgeverij De Bezige Bij, voor Sandra Langereis - Machineman. De tijden van Eise Eisinga, 2.000,-
- Stichting Haagse Beeldende kunst en Kunstnijverheid, voor een publicatie over de Haagse kunst van 1945 tot 1980, de zogenoemde ‘Nieuwe Haagse School’, 2.000,-
- Stadsmuseum Woerden, voor de publicatie in het project ‘Leo Gestel & Gustave De Smet, Vluchtelingen – Zielsverwanten’ (werktitel), 1.500,-
- Uitgeverij Matrijs, voor een publicatie over de middeleeuwse kloosters van Amsterdam, 2.500,-
- Stichting Landhuis Oud Amelisweerd, voor de publicatie over Chinees behang uit Landhuis Oud Amelisweerd, 2.000,-
- Rijksakademie van Beeldende Kunsten, voor de realisatie van de begeleidende digitale en tastbare communicatiemiddelen van de Open Studios 2024, 10.000,-
- nai010, voor de publicatie Louis le Roy. De ecokathedrale werken, 3.000,-
- Museum Paul Tetar van Elven, voor het project ‘Binnen kijken’ (werktitel), een tentoonstelling, publicatie en activiteiten over de kunstschilder Alexander Hugo Bakker Korff, 2.500,-
- Luther Museum Amsterdam, voor de tentoonstelling en publicatie over de lutherse kunstenaar Johan George Schwartze, 2.500,-
- Friso Wijnen, voor het educatieprogramma van BredaPhoto 2024, 2.500,-
- Mart Franken, voor het boek over het leven en werk van de architect Jacques van Groenendael, 2.500,-
- Dave Vanderheijden, voor het educatieprogramma van street-artfestival ALL CAPS 2024, 2.500,-
- Irene van Rossum, voor de bundel Objects, Commodities and Material Cultures in the Dutch Republic: Exploring Early Modern Materiality Across Disciplines, 1.500,-
- Lucrees van Groningen, voor het boek Deventer goud- en zilversmeden, 2.000,-
- WBOOKS, voor een bijdrage in de beeldkosten t.b.v. de monografie over zilversmid Dirck van Hoogstraten, 1.500,-
- Roos Ticheler / Museum van Bommel van Dam, voor de tentoonstelling, publicatie en educatieprogramma over leven en werk van Giselle Kuster, 2.000,-
- Stichting Kunstlicht, voor de publicaties The Swamp potential en Online Curating, 2.500,-
- Stichting Stevenskerk Nijmegen, voor het project Kunst in het hart van de stad, 2.000,-
- Valiz books and cultural projects, voor copyrightkosten en lithografie van de publicatie Beautiful Madness, 2.500,-
- WBOOKS, voor de publicatie De schilders van Giethoorn, 1.500,-
- Geschiedkundige Vereniging Die Haghe, voor het jubileumboek Gesloopte iconen, 2.500,-
- Primavera Press, voor de publicatie over de Amsterdamse Jan Spaan, 2.500,-
- WBOOKS, voor De schilders van Rotterdam, 2.500,-
- nai010, voor de oeuvrecatalogus van Armando’s Nul-werken, 2.000,-
- nai010, voor de publicatie Een nieuwe omgang met comfort, 1.500,-
- Gelderse Kerken, voor de publicatie Kerken in Gelderland, 2.311,-
- Ingrid Olthoff van Noordboek, voor de publicatie Groninger schilderkunst in de 16de en 17de eeuw, 2.500,-
- Winnie Urban van uitgeverij Waanders, voor ondersteuning van een publicatie over religieuze beleving in de middeleeuwen, in samenwerking met het Rijksmuseum Twenthe, 2.500,-
- Albert Scheffers van Stadhuismuseum Zierikzee voor de realisatie van afbeeldingen voor de geplande publicatie bij de tentoonstelling Salomon Mesdach, een Zeeuwse meester uit de Gouden Eeuw, 2209,11
- Orlanda Lie van uitgeverij Verloren, voor de publicatie Een Utrechtse almanak in de late Middeleeuwen, 2.500,-
- Demi Falkmann van Het Mauritshuis, voor beeldmateriaal in de publicatie Huis in de storm: Ons museum in oorlogstijd, 2.000,-
- Róman Kienjet, voor de publicatie Pas de culte, 2.000,-
- Winnie Urban van uitgeverij Waanders, voor de publicatie Volk van de Ventweg – Reizigers in Drenthe, i.s.m. Drents Museum, 2.000,-
- Ischa Borger van Simulacrum, voor een kleurkatern in 4 nummers, 2.000,-
- Joseline de Koning van Museum Kranenburgh, voor de publicatie bij de tentoonstelling Stitch Witch van Lara Schnitger, 2.000,-
- Emma Johnson van Kröller-Müller Museum, voor de afbeeldingen in de publicatie Charley Toorop. Liefde voor Van Gogh, 2.500,-
- Marcella van der Kruk van uitgeverij Atlas-Contact voor de productiekosten (beeldrecht) van het boek Het moedermodel van Joke de Wolf, 2.000,-
- WBOOKS, voor het boek Verfijnde lijnen, 1.500,-